Utvikling av synet
- Plastisk fase
De 4 første leveårene utvikler synet og synsfunksjonen seg veldig. I denne fasen er systemet lett påvirkelig, både i positiv og negativ retning. Derfor er det viktig at begge øynene har de beste arbeidsforhold: begge øyene ser skarpt og jobber godt sammen. Avvik fra dette må avdekkes og behandles for best mulig resultat. - Kritisk fase
I de 4 påfølgende leveårene er synsapparatet fortsatt påvirkbart. Effekten av behandling reduseres gradvis, men det er fortsatt viktig å avdekke og behandle avvik selv i og etter denne fasen.
Skille mellom å se, og se uten anstrengelse
Barn og unge med medfødt skjeling, eller betydelig svekket evne til å se, har lettere for å få den hjelpen de trenger. Dessverre er gruppen som ser, men med anstrengelse, gjerne de som ikke får den behandlingen som trengs. Mange barn og unge har utfordringer med konsentrasjon og frustrasjon i forbindelse med skolearbeid. Heldigvis ser vi en økende forståelse blant skole og helsepersonell at synet er viktig å undersøke i denne gruppen.
Store studier viser at personer som går ubehandlet med synsutfordringer som langsynthet har både større yrkesmessig og økonomiske utfordringer senere i livet.

Krav til synsfunksjon før og i dag
Hvordan brukte vi synet for 30 år siden, og hvordan bruker barna synet i dag? Det er en klar tendens til at vi øker belastningen på synsapparatet i forhold til tidligere. Under vises det hvordan bruken av synet har gradvis endret seg fra:
Før:
- Å se på nært
- Å se på nært over lengre tid
- Å se på nært over lengre tid med kort leseavstand
Til i dag:
- Å se på nært over lengre tid med kort leseavstand og uten pauser
Før var bruken av synet på nært i hovedsak begrenset til skolearbeid. I dag sitter veldig mange barn, unge og voksne med mobiltelefonen 20 cm fra nesa i mange timer, uten pause. Det er veldig krevende for synet! Derfor er nødvendigheten av et velfungerende syn på nært betydelig større nå enn før.
Hva er utfordringen for synet med å se på nært?
Under undersøkelsen av barnet/ungdommen er det en rekke funksjoner som kartlegges.
2 viktige oppgaver for synet under nærarbeid er:
- Fokusere skarpt på nært (akkommodere)
- Dreie øynene innover (konvergere)
Sveins andre mastergrad var innen fagfeltet ortoptikk og pediatrisk optometri, det vil si samsyn og syn til barn og unge. Masteroppgaven var å avdekke synsavvik blant 6- og 7-åringer i Bø og Seljord. Den avdekket at øyets evne til nærfokus i gruppen var (statistisk signifikant) redusert i forhold til hva vi forventet (normerte verdier). Altså en betydelig andel av barna går rundt med redusert evne til å fungere best mulig på nært. Verdien av å sjekke hvordan synet fungerer på nært, og ikke bare på avstand, er derfor veldig stor!
Det er lett å ta testene. Å tolke resultatet er utfordringen!
Det hjelper at Svein har en mastergrad innen fagfeltet og hjulpet over 2000 pasienter i denne gruppen. Vår jobb er å avdekke behov og foreslå tiltak. Tiltakene må være så tids-og kostnadseffektive som mulig. Og behovet for behandling må vurderes opp mot følgende:
3 kriterier for bruk av briller/tiltak
- Symptomer eller plager ved bruk av synet.
- Funksjonstilpasninger for å unngå symptomer eller plager ved bruk av synet
- Avdekking av vesentlige synsfeil/-avvik
Hva gjør vi på første konsultasjon:
- Samtale
Ved første konsultasjon bruker vi god tid til å kartlegge utfordringer med syn i forhold til skole, lesing, konsentrasjon, øye-/hodeplager, fritidsaktiviteter på avstand og på nært. Om det er relevante helseopplysninger som kan påvirke synsutviklingen eller synsutfordringer i nær familie blir dette tatt hensyn til. - Tester
Videre undersøkes synet på både avstand og på nært. Nærtesten vil spille en viktig rolle for å kunne avdekke om synet kan være en faktor i de problemene som vi ønsker å hjelpe barnet med. - Drypping
På slutten av undersøkelsen vil vi som regel anbefale å dryppe ut øynene. Her bruker vi 1 dråpe av Cyclopentolat 10 mg/ml i hvert øye. Dette vil hjelpe oss å få øynene til å slappe helt av, slik at vi kan avdekke brillestyrken i sin helhet. Uten dette vil ofte øynene holde tilbake og skjule synsfeilen i større eller mindre grad. Fra vi drypper til dråpene har fått ønsket effekt tar det ca. 30 min. Undersøkelsen av synsfeil etter denne ventetiden er ca. 5 minutter. - Oppsummering
Nå vil all informasjon og gjennomførte tester bli analysert og forklart. Vi tilstreber å forklare dette på en lettfattelig måte, både for barnet/ungdommen selv og den foresatte. Dersom det er behov for oppstart av briller eller trening er det ofte en forutsetning at barnet har en forståelse for hvorfor dette er et nødvendig tiltak. - Plan
Her vil eventuelle anbefalte brilleløsninger og type bruk bli forklart, samt avtale tid for oppfølgingstime, når det er behov for dette.
Som regel går det med 1 klokketime på den første konsultasjonen. Om det skulle vise seg at det blir litt slitsomt å klare alle testene på en gang avtaler vi en ny tid. Det er ikke noe problem, da vi mener at barnet skal ha en god opplevelse av å undersøke synet hos oss.